Vitamine D is een bijzondere vitamine

Want dit is een vitamine die je grotendeels niet door voeding binnenkrijgt, maar door zonlicht! Dat had je niet verwacht hé? Bovendien is er nog meer bijzonder aan vitamine D. De opname gebeurt over het algemeen door je huid. Je lijf regelt dit allemaal zelf als het genoeg vitamine D heeft opgeslagen. En dankzij deze vitamine worden calcium en fosfor (voor sterke tanden en botten) beter opgenomen. Maar waarom zou je dan aan de supplementen beginnen? Er kunnen diverse oorzaken zijn voor het niet goed opnemen van vitamine D. Door supplementen te gebruiken, kun je dit aan te vullen. Je huisarts kan je vertellen of dit nodig is.

Wat gebeurt er bij een tekort aan vitamine D?

Je kunt je moe en slap gaan voelen. Je kunt sneller geïrriteerd zijn. Je botten en je gebit worden minder sterk. Dat zijn geen kleine dingetjes. Maar als het écht uit de hand loopt en je krijgt op jonge leeftijd veel te kort vitamine D binnen, dan kan het zijn dat je de “Engelse Ziekte” krijgt: een vergroeiing van het skelet, die zich meestal uit door flinke O-benen en heupafwijkingen. Wanneer ouderen te weinig vitamine D binnenkrijgen, kan dit zorgen voor osteoporose en zelfs spierzwakte. Dit is ook de reden dat vitamine D in voeding ook als essentieel wordt gezien, zelfs door de overheid. Deze vitamine wordt daarom toegevoegd allerlei voedsel. Denk bijvoorbeeld aan babyvoeding en andere voedingsmiddelen zoals halvarine en margarine.
Vitamine D

Maar dan is het toch bijna onmogelijk om een tekort te krijgen?

Dat zou je denken. Voor veel mensen is dat inderdaad zo. Maar heb je een donkere of getinte huidskleur of draag je een hijab? Dan kan het een idee zijn om supplementen te nemen, indien de behandelende arts het hiermee eens is. Door de donkere huidskleur wordt deze vitamine namelijk minder goed opgenomen. En door het bedekken van het gezicht is er simpelweg minder oppervlakte van je huid waar de zon op kan schijnen. Ook zwangere vrouwen en alle mannen en vrouwen boven de 70 hebben kans op een tekort.

Twijfel je of je een tekort hebt?

Dan kan een eenvoudige bloedtest al uitkomst bieden. Je huisarts kan deze bij je (laten) afnemen. Aan de hand van de uitslagen kun je vitamine D voorgeschreven krijgen. Is je bloed goed? Probeer dan eens iedere dag tussen 11.00 en 15.00 uur minimaal een kwartier buiten te zijn. Met onbedekte handen en een onbedekt hoofd. Ook als de zon niet écht lijkt te schijnen geeft deze toch zonlicht en dus deze belangrijke vitamine af. De oplossing voor een tekort hoeft dus helemaal geen voedingssupplement te zijn.