Als vegan spiermassa bouwen

Vegan & Eiwitten discussie

Je hoort het altijd maar weer. Als je vegan gaat zul je niet genoeg proteïne binnen krijgen en daarom is het een ongezonde levensstijl. Voor degenen onder ons die zowel voor dier als klimaat geen dierproducten kunnen eten is het een excuus dat het ene oor in gaat en het andere oor meteen weer uit. Maar desondanks zullen we er toch gehoor aan moeten geven en met duidelijke argumenten tegen deze claim in moeten gaan. Het kan namelijk mensen die erover nadenken om vegan of vegetarisch te worden ervan weerhouden om dit ook daadwerkelijk te doen. Als ze bang zijn dat ze niet de juiste voedingstoffen binnen krijgen. Daarom bespreek ik in dit artikel hoe je als vegan met gemak wel de juiste voedingstoffen binnen krijgt.

Plantaardige bronnen

Het is altijd belangrijk dat je genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt. Je kunt dit supplementen maar ook zonder al te veel moeite uit groente, fruit en andere voedingsmiddelen halen. Desondanks is proteïne iets wat alleen maar in vlees voorkomt. Of toch niet? Er zijn gigantisch veel plantaardige eiwitrijke bronnen die je kunt eten om genoeg eiwitten binnen te krijgen. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende soorten peulvruchten die bordenvol met eiwitten zitten. Voorbeelden hiervan zijn linzen, zwarte bonen, bruine bonen, kikkererwten, kapucijners en doperwten.

Maar ook bij je ontbijt zul je al met gemak veel eiwitten binnen kunnen krijgen. Misschien zelfs meer dan de vleeseter die zijn dag begint met brood. Als je namelijk kiest voor havermout met melk krijg je meteen al een bom meer eiwitten binnen. Daarnaast zijn er andere graansoorten waar ook heel veel eiwitten in zitten. Zo kun je in plaats van normale pasta kiezen voor volkorenpasta en in plaats van gewoon brood kiezen voor spelt brood. Op deze manier krijg je als snel meer eiwitten binnen.

Poeders

Ook groenten kunnen vol met eiwitten zitten als je de juiste kiest. Voorbeelden zijn doperwten, boerenkool, spruitjes, broccoli, spitskool, spinazie, rode biet, prei, taugé en aubergine. Al deze eiwitrijke voeding bewijst dus al dat dierproducten absoluut niet nodig zijn als het gaat om genoeg eiwitten binnen krijgen. Desondanks zijn ervoor degenen die nog altijd niet overtuigd zijn of de mensen die denken dat ze heel veel extra eiwitten nodig hebben vanwege een gymregime. Als het doel bijvoorbeeld is om meer spiermassa op te bouwen kun je er ook voor kiezen om een vegan eiwitpoeder aan te schaffen. Er is dus absoluut geen eiwitreden om niet vegan te worden.