Home Duurzaamheid Maak jouw onderneming duurzamer in 2020

Maak jouw onderneming duurzamer in 2020

0
Maak jouw onderneming duurzamer in 2020

Duurzaamheid is iets dat voor vele bedrijven op de agenda kwam te staan afgelopen jaren. Als je op je website niks hebt staan over duurzaamheid en het milieu, dan kun je kritiek verwachten van je klanten. En dat is alleen maar een goede ontwikkeling natuurlijk. Het is dus belangrijk om ook voor komende jaren een duidelijk plan te hebben voor je bedrijf om hiermee bezig te zijn. Daarom deel ik in deze blog een aantal manieren hoe je jouw onderneming duurzamer kunt maken in 2020. 

Duurzame energie

De afgelopen jaren zijn er steeds meer vormen van duurzame energie beschikbaar. Hier wordt non-stop onderzoek naar gedaan en er worden allerlei innovatieve ideeën op de markt gebracht. En dit is niet zomaar. Duurzame energie kan namelijk een enorm grote positieve impact hebben op het milieu. Door het gebruik van duurzame energie kunnen we de hoeveelheid schadelijke CO2 verminderen. Denk dus eens na over hoe jouw bedrijf over kan gaan op duurzame energie. Er zijn veel manieren mogelijk namelijk. Zo kun je zonnepanelen op je kantoorpand laten plaatsen bijvoorbeeld. Hierdoor kan een deel van je energie opgewekt worden door de zon. Op lange termijn is dit niet alleen goed voor het milieu, maar kun je zelf energiekosten besparen. Een andere optie is het vervangen van de bedrijfsauto’s. Een elektrische auto leasen is een goede manier om over te gaan op duurzame energie. Dit zorgt voor een directe vermindering van de CO2 uitstoot. Als je werknemers ook een auto van de zaak hebben, kan het vervangen van alle auto’s door elektrische auto’s een grote impact hebben.  

Minder afval

Als je je een beetje verdiept hebt in duurzaamheid, ben je je vast en zeker op de hoogte van de gevolgen van het gebruik van plastic. De plastic soep wordt veroorzaakt door individuen, maar ook door bedrijven. Let maar eens op hoeveel plastic afval er ontstaat in jouw onderneming. Dit is iets waar je zeker verandering in kan brengen. Als jouw onderneming bijvoorbeeld goederen produceert, kun je onderzoeken hoe je de plastic onderdelen kunt vervangen door ander materiaal. Dit zal misschien flink wat geld, tijd en moeite kosten, maar dit is het meer dan waard. Niet alleen kan je dan de negatieve gevolgen voor het milieu verminderen, maar je laat zo ook aan de buitenwereld zien dat jouw onderneming actief bezig is met duurzaamheid. Dit maakt de buitenwereld niet alleen bewuster van de grootte van het milieuprobleem, het zorgt ook nog eens voor een toegenomen klanttevredenheid.